MTVP - Interventiebijeenkomst met thema Lean werken in de praktijk: ‘Omgaan met toenemende telefonische vragen'

dinsdag 14 november

Accreditatie
Locatie/Tijd

Van der Valk Hoorn, Westfriese Parkweg 1, 1625 MA Hoorn / 18:00 tot 20:45 uur

Organisatie

Huisartsenorganisatie West Friesland

Aantal ingeschreven deelnemers

52/20

Voor

Huisartsen Kantoormedewerkers HWF Waarnemers POH Praktijkmanagers Meer groepen weergeven

Inloggen en inschrijven

Omschrijving

MTVP interventiebijeenkomst 'Van Inspiratie naar Implementatie: Positieve Gezondheid in Jouw Praktijk' 

Informeren, inspireren & implementeren - 4 & 13 maart 2025

In maart organiseren we vanuit Meer Tijd Voor de Patiënt een interventiebijeenkomst. Deze bijeenkomst wordt op twee verschillende momenten (overdag & avond) aangeboden. Alle praktijken zijn welkom om deel te nemen aan deze bijeenkomst.

Tijdens deze bijeenkomst geven we een korte terugkoppeling over de interventies onder het thema Anders werken. Wat zijn de belangrijkste inzichten na 2 jaar MTVP?

Daarna ligt de focus op Positieve Gezondheid. We merken dat veel praktijken het uitdagend vinden om dit écht te implementeren. Daarom staat de praktische invulling van Positieve Gezondheid centraal tijdens deze bijeenkomst, zodat je weet hoe je in de praktijk Positieve Gezondheid kan verankeren.

Programma

We hebben Liesbeth Govers, een ervaren trainer in Positieve Gezondheid, uitgenodigd om deze bijeenkomst te begeleiden. Zij heeft in andere regio’s veel praktijken ondersteund en trainingen gegeven op het gebied van Positieve Gezondheid.

Wat kun je verwachten?

  1. Informeren: Een opfrissing van het gedachtengoed Positieve Gezondheid.
  2. Inspireren: Voorbeelden en successen uit de regio.
  3. Implementeren: Werken aan een concreet praktijkplan dat bij jouw praktijk past.

Er is voldoende ruimte om eigen ervaringen te delen, mogelijke belemmeringen te bespreken en samen te zoeken naar praktische oplossingen.

Kom, breng en haal!
Deze bijeenkomsten kennen een actieve en interactieve aanpak met als bedoeling om met concrete tips aan de slag te kunnen in de eigen praktijk. Benut deze kans om je collega’s te spreken, jouw ervaringen te delen met de regio en nieuwe inzichten op te doen.

Aanvullende informatie

De tweede interventiebijeenkomst staat in het teken van in het teken van Lean werken, met speciale aandacht voor het triageproces.

Omgaan met toenemende telefonische vragen: van foplossing naar oplossing
Praktijken hebben te maken met een continu toenemend aantal hulpvragen van patiënten. De verleiding is groot op zoek te gaan naar technische telefonie oplossingen en het werven of inhuren van nieuw personeel. Op de korte termijn lijkt dit een goede oplossing. Op de langere termijn zou dit zomaar een foplossing kunnen zijn. Teveel focus op het snel en goed verwerken van hulpvragen – in plaats van focus op reductie van hulpvragen – zorgt juist voor een toename van hulpvragen. Patiënten worden namelijk gestimuleerd contact op te nemen met de praktijk met al hun vragen omdat ze zo goed geholpen worden.
Het alternatief? Focus op de triage ten behoeve van “het juiste contact via het juiste kanaal” (de click – call – face keten) en reduceer vermijdbare vragen. Wat betekent dit? Een standaard proces is dat patiënten hun hulpvraag online beginnen (click), gaan bellen (call) om vervolgens fysiek naar de huisartsenpraktijk te komen (face). Idealiter wil je als huisarts/assistente/POH in directe gesprekken met patiënten enkel die hulpvragen die alleen door jou opgelost kunnen worden. Dat betekent dat er in de keten filters moeten zijn. Filters op vermijdbare vragen, oftewel hulpvragen die online of telefonisch doorverwezen of opgelost kunnen worden. Dit vraagt om handige structuren en nieuw gedrag in een praktijk gericht op continu verbeteren. Het Lean gedachtegoed helpt hierbij. Denk daarbij aan het registreren, analyseren en kortcyclisch bespreken van binnenkomende vragen op vermijdbaarheid. In deze workshop gaan we in op wat je kunt doen om te werken aan vraagreductie.

Leerdoelen
Je leert op interactieve manier enkele praktische handvatten om in jouw praktijk met een Lean verbeteraanpak aan de slag te gaan, om zo in kleine stappen toe te werken naar een steeds succesvollere huisartsenpraktijk, met meer waarde voor de patiënt, meer werkplezier en minder verspilling.

Doelgroep
De bijeenkomst is interessant voor praktijken die handvatten willen om daadwerkelijk tot een andere manier van werken te komen. Daarnaast sluit de bijeenkomst goed aan bij de interventies lean werken en triage. Huisartsen, praktijkmanagers, POH’s en assistentes zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen. 


Praktische informatie

De bijeenkomst is toegankelijk voor alle praktijkmedewerkers.

Tip: Neem een collega mee uit de praktijk bijv. huisarts + POH, doktersassistent of praktijkmanager) dan heb je maatje om opgedane kennis samen naar concrete actiepunten te vertalen en mee te nemen naar de praktijk.

  • Aantal deelnemers: Maximaal 20 personen per bijeenkomst
  • Voorbereiding: Deelnemers ontvangen vooraf een korte voorbereidingsopdracht (ca. 20 minuten).

Interesselijst

Zit er geen geschikte datum tussen?
Schrijf je in voor de interesselijst en ontvang een email als er een nieuwe datum beschikbaar komt.

Log in om jezelf aan te melden voor de interesselijst