dinsdag 14 november
Van der Valk Hoorn, Westfriese Parkweg 1, 1625 MA Hoorn / 18:00 tot 20:45 uur
52/20
MTVP interventiebijeenkomst 'Van Inspiratie naar Implementatie: Positieve Gezondheid in Jouw Praktijk'
Informeren, inspireren & implementeren - 4 & 13 maart 2025
In maart organiseren we vanuit Meer Tijd Voor de Patiënt een interventiebijeenkomst. Deze bijeenkomst wordt op twee verschillende momenten (overdag & avond) aangeboden. Alle praktijken zijn welkom om deel te nemen aan deze bijeenkomst.
Tijdens deze bijeenkomst geven we een korte terugkoppeling over de interventies onder het thema Anders werken. Wat zijn de belangrijkste inzichten na 2 jaar MTVP?
Daarna ligt de focus op Positieve Gezondheid. We merken dat veel praktijken het uitdagend vinden om dit écht te implementeren. Daarom staat de praktische invulling van Positieve Gezondheid centraal tijdens deze bijeenkomst, zodat je weet hoe je in de praktijk Positieve Gezondheid kan verankeren.
We hebben Liesbeth Govers, een ervaren trainer in Positieve Gezondheid, uitgenodigd om deze bijeenkomst te begeleiden. Zij heeft in andere regio’s veel praktijken ondersteund en trainingen gegeven op het gebied van Positieve Gezondheid.
Wat kun je verwachten?
Er is voldoende ruimte om eigen ervaringen te delen, mogelijke belemmeringen te bespreken en samen te zoeken naar praktische oplossingen.
Kom, breng en haal!
Deze bijeenkomsten kennen een actieve en
interactieve aanpak met als bedoeling om met concrete tips aan de slag te
kunnen in de eigen praktijk. Benut deze kans om je collega’s te spreken, jouw
ervaringen te delen met de regio en nieuwe inzichten op te doen.
De tweede interventiebijeenkomst staat in het teken van in het teken van Lean werken, met speciale aandacht voor het triageproces.
Omgaan met toenemende telefonische vragen: van foplossing naar
oplossing
Praktijken hebben te maken met een continu
toenemend aantal hulpvragen van patiënten. De verleiding is groot op
zoek te gaan naar technische telefonie oplossingen en het werven of
inhuren van nieuw personeel. Op de korte termijn lijkt dit een goede
oplossing. Op de langere termijn zou dit zomaar een foplossing kunnen
zijn. Teveel focus op het snel en goed verwerken van hulpvragen – in
plaats van focus op reductie van hulpvragen – zorgt juist voor een
toename van hulpvragen. Patiënten worden namelijk gestimuleerd contact
op te nemen met de praktijk met al hun vragen omdat ze zo goed
geholpen worden.
Het alternatief? Focus op de triage ten behoeve
van “het juiste contact via het juiste kanaal” (de click – call –
face keten) en reduceer vermijdbare vragen. Wat betekent dit? Een
standaard proces is dat patiënten hun hulpvraag online beginnen
(click), gaan bellen (call) om vervolgens fysiek
naar de huisartsenpraktijk te komen (face). Idealiter wil je
als huisarts/assistente/POH in directe gesprekken met patiënten enkel
die hulpvragen die alleen door jou opgelost kunnen worden. Dat
betekent dat er in de keten filters moeten zijn. Filters op
vermijdbare vragen, oftewel hulpvragen die online of telefonisch
doorverwezen of opgelost kunnen worden. Dit vraagt om handige
structuren en nieuw gedrag in een praktijk gericht op continu
verbeteren. Het Lean gedachtegoed helpt hierbij. Denk daarbij aan het
registreren, analyseren en kortcyclisch bespreken van binnenkomende
vragen op vermijdbaarheid. In deze workshop gaan we in op wat je kunt
doen om te werken aan vraagreductie.
Leerdoelen
Je leert op interactieve manier
enkele praktische handvatten om in jouw praktijk met een Lean
verbeteraanpak aan de slag te gaan, om zo in kleine stappen toe te
werken naar een steeds succesvollere huisartsenpraktijk, met meer
waarde voor de patiënt, meer werkplezier en minder verspilling.
Doelgroep
De bijeenkomst is interessant voor
praktijken die handvatten willen om daadwerkelijk tot een andere
manier van werken te komen. Daarnaast sluit de bijeenkomst goed aan
bij de interventies lean werken en triage. Huisartsen,
praktijkmanagers, POH’s en assistentes zijn van harte uitgenodigd om
deel te nemen.
De bijeenkomst is toegankelijk voor alle
praktijkmedewerkers.
Tip: Neem een collega mee uit de praktijk bijv. huisarts +
POH, doktersassistent of praktijkmanager) dan heb je maatje om opgedane kennis
samen naar concrete actiepunten te vertalen en mee te nemen naar de praktijk.
Zit er geen geschikte datum tussen?
Schrijf je in voor de interesselijst en ontvang een email als er een nieuwe datum beschikbaar komt.
Log in om jezelf aan te melden voor de interesselijst